Cursorisch onderwijs

Het cursorisch onderwijs wordt de aios kindergeneeskunde aangeboden met als doel de theoretische kennis te ontwikkelen die nodig is om een goed algemeen kinderarts te worden. De onderwerpen, leerdoelen en leerstof van het onderwijs worden landelijk vastgesteld door de Stuurgroep Cursorisch Onderwijs (SCO), een subcommissie van het Concilium Pediatricum (CP). Het onderwijs bestaat uit een cyclus van vier jaar waarin de 21 klinische presentaties aan bod komen. Per half jaar staan er verschillende klinische presentaties ingepland:

Planning

  • 2025-I: Bloedingsneiging – huidafwijkingen
  • 2025-II: Verminderd bewustzijn met of zonder trekkingen – hoofdpijn – neurologisch onderzoek – vermoeidheid (geen hypo/hyperthyreoïdie)
  • 2026-I: Buikpijn, misselijkheid, braken en voedingsproblemen – afwijkende lengte – afwijkend gewicht/failure tot thrive – hypo/hyperthyreoïdie
  • 2026-II: Koorts en infecties (auto-immuun)– klierzwellingen – afweerstoornissen inclusief neutropenie, geen osteoariculaire infecties
  • 2027-I: Mictie- en defecatieproblemen – geslachts- en puberteitsproblemen
  • 2027-II: Gewrichts- en mobiliteitsproblemen – benauwdheid en dreigende respiratoire insufficiëntie (meer tijd voor pulmo problematiek. KNO weg)
  • 2028-I: Ontwikkelingsachterstand – gedragsproblemen – metabole ziekten. Meer KNO en minder oogafwijkingen – benauwdheid erbij, glaucoom en spiegelen eraf
  • 2028-II: Shock en dreigende circulatoire insufficiëntie – pijn op de borst/hartkloppingen/geruis

Digitale Leeromgeving
De leerdoelen en literatuur van de klinische presentaties zijn terug te vinden op de Digitale Leeromgeving.

Landelijke kennistoets
Regionaal wordt het cursorisch onderwijs praktisch ingevuld door aios en specialisten aan de hand van de landelijk vastgestelde leerdoelen. Toetsing van de leerstof vindt landelijk plaats na afloop van de halfjaarlijks behandelde klinische presentaties.

Contactpersoon NVK-bureau

Renske van Vels, beleidsadviseur
E vanvels@nvk.nl
T 088 – 282 33 18