ContactLog in

Luchtbrug: online zorg voor kinderen en jongeren

03/07/'25

Contactpersoon: Luchtbrug team: Peter Merkus, Jolt Roukema, Lara van den Wijngaart, Marc Oppelaar en Macy Nas

E-mailadres contactpersoon: info@luchtbrug.nl

Korte samenvatting van het initiatief:

Luchtbrug is een online zorgconcept waarmee kinderen en jongeren met astma (en CF) hun ziekte thuis kunnen monitoren. Door gebruik te maken van Luchtbrug kunnen poliklinische controles deels vervangen worden door online zorg. Hierdoor hoeven patiënten minder vaak naar het ziekenhuis, kan zorg efficiënter worden ingericht en worden kosten bespaard. Patiënten krijgen via Luchtbrug beter inzicht in hun eigen ziekte en weten met behulp van Luchtbrug beter hoe ze hun ziekte moeten behandelen en wat ze moeten doen ten tijde van klachten.

  • Doelen

    Initiële doel bij ontwikkeling Luchtbrug:
    Onderzoeksvraag: Kan 50% van de poliklinische controles bij kinderen met astma worden vervangen door online zorg via Luchtbrug?

    • Specifiek: verminderen van poliklinische controles bij kinderen en jongeren met astma
    • Meetbaar: 50% reductie van poliklinische controles
    • Acceptabel : Breed gedragen door patiënten, kinderartsen en verpleegkundigen
    • Realistisch: Aansluitend bij bestaande infrastructuur van ziekenhuizen
    • Tijdsgebonden: Studieduur van 16 maanden

    Uitkomsten studie:

    • Luchtbrug kan deels poliklinische controles vervangen, met behoud van goede astma controle en kwaliteit van leven
    • Luchtbrug is kosteneffectief

    Ondertussen is Luchtbrug geïmplementeerd in 22 ziekenhuizen in Nederland.

    Huidige doelen:

    • Digitale zorg ondersteunt patiënt én zorgverlener
    • Digitale zorg is afgestemd op de wensen en behoefte van de patiënt
    • Duurzame implementatie in Nederland (meer ziekenhuizen en meer zorgpaden)
    • Uitbreiding naar andere chronische ziekten
    • Implementatie van andere zorgpaden:
      • Cystic fibrosis: 5 Cf centra/academische ziekenhuizen gebruiken Luchtbrug
      • Luchtbrug junior: Luchtbrug voor kinderen met preschool wheeze (Randomized controlled trial (RCT) is recent gestart in 6 centra in NL)
      • Moeilijk behandelbaar astma: nieuwe subsidie van Longfonds verkregen (RCT hiervoor in ontwikkeling, beoogde start voorjaar 2026)
      • Voedselallergieën: in ontwikkeling
  • Regulier zorgproces versus nieuw zorgproces

    Het huidige zorgproces voor kinderen met astma:
    Reguliere poliklinische controles worden elke +/- 3 maanden worden ingepland, ook als het heel goed gaat.

    Zorg met Luchtbrug:
    Wetenschappelijk onderzoek heeft aangetoond dat online zorg via Luchtbrug 50% van de poliklinische controles kan vervangen en dat daarmee de kwaliteit van zorg (astma controle bij kinderen) gehandhaafd werd.

    • Minder poliklinische controles, meer online monitoring
    • Poliklinische controles op indicatie i.p.v. ‘omdat we het altijd zo doen’
    • Patiënt wordt digitaal begeleidt om zelf regie te (kunnen) nemen
    • Verpleegkundige is ‘poortwachter’: substitutie van taken
    • (Digitale) zorg is aangepast aan de patiënt, de zorgverlener én de lokale context
  • Evaluatie

    Uitdagingen:

    • Relatief kleine non-profit organisatie versus grotere commerciële partijen
    • Duurzame implementatie en opschaling door een klein team

    Barrières die zijn overwonnen:

    • Geen koppeling met bestaande EPDs
      • Huidig: koppeling met EPIC en HIX
    • Initieel was er geen structurele financiële vergoeding voor online zorg
      • Huidig: vergoeding via DOT telemonitoring

    Bevorderende factoren:

    • Goede implementatie, met training en support voor zorgverleners die Luchtbrug gingen gebruiken
    • Van zorgverleners voor zorgverleners
      Non-profit organisatie, laagdrempelig benaderbaar en goede helpdesk
    • Via Luchtbrug kan zorg gemakkelijk geïndividualiseerd worden (leveren van personalised eHealth)
    • Voordelen voor alle stakeholders in de zorg:
      • Patiënt: minder naar het ziekenhuis, meer ondersteuning, meer participatie in normale leven, meer zelfmanagement en therapietrouw
      • Zorgverlener: efficiënter werken, zorg volgens de zorgstandaard, substitutie van taken, meer werkplezier, mogelijk preventief effect: minder zorgconsumptie
      • Zorgverzekeraars: betere uitkomsten, lagere kosten
      • Maatschappij: minder zorgkosten, minder school- en werkverzuim, méér participatie, minder uitstoot
      • Patiëntengegevens blijven in Nederland, Zorgverleners (team Luchtbrug) houden zelf zeggenschap en geaggregeerde data kunnen gebruikt worden voor onderzoek en daarmee verbetering van de zorg
  • Waarom is dit een passende zorg initiatief?

    • Luchtbrug levert zorg tegen een lagere prijs
    • Luchtbrug is ontwikkeld samen met en rondom de patiënt
    • Luchtbrug levert de juiste zorg op de juiste plek én op het juiste moment
    • Luchtbrug gaat over gezondheid in plaats van over ziekte (door meer eigen regie en minder controle in het ziekenhuis kan patiënt meer participeren aan het normale leven)
  • Website

  • Betrokken partijen

    De ontwikkeling van Luchtbrug was initieel op basis van subsidie van Longfonds en Zorgverzekeraars Nederland. Vanaf het eerste idee zijn de wensen en behoeften van patiënten meegenomen en gebruikt voor de ontwikkeling en optimalisatie van Luchtbrug (o.a. focusgroep-interviews voor de (door)ontwikkeling van Luchtbrug en tevredenheidsonderzoek).

  • Medisch inhoudelijke eisen

    Zorg via Luchtbrug is wetenschappelijk onderbouwd, voor alle publicaties zie: https://www.luchtbrug.nl/publicaties/.
    Via Luchtbrug kan op een eenvoudige manier zorg geleverd worden die voldoet aan de zorgstandaard ‘Astma bij kinderen en jongeren’, waarin beschreven wordt dat ieder kind een individueel zorgplan tot zijn beschikking moet hebben: met een medicatieoverzicht, helder geformuleerde doelen voor de komende periode, verstrekte informatie/voorlichting en een actieplan wat te doen ten tijde van klachten.

    In zowel Nederlands als internationale richtlijnen is het van belang om de astma controle over de tijd te monitoren, de manier waarop dit gebeurt moet worden aangepast aan wat medisch noodzakelijk is én aan de wensen en behoeften van de patiënt. De kracht van Luchtbrug is dat ieder dossier gepersonaliseerd kan worden, zodat het goed aansluit bij wat voor de individuele patiënt van belang is.

  • Organisatorische randvoorwaarden (logistiek, scholing, ICT)

    Het Luchtbrug team verzorgt zelf de demonstraties, instructie/scholing en support. De software updates, hosting, licenties en ontwikkelingen zijn belegd bij een zelfstandig Nederlands softwarebedrijf.

  • Financiering van het nieuwe zorgproces

    Luchtbrug is ontwikkeld mede door subsidies van het Longfonds en Zorgverzekeraars Nederland. Voor implementatieonderzoek van Luchtbrug is een subsidie verkregen van ZonMw. Ondertussen is Luchtbrug geïmplementeerd in 22 ziekenhuizen in Nederland en betalen deelnemende ziekenhuizen hosting-/licentiekosten en een fee per patiënt. Hiermee worden de kosten voor Luchtbrug gedekt en wordt de fee per patiënt gebruikt voor verdere optimalisatie van Luchtbrug. Een zorginnovatie heeft pas bestaansrecht als de meerwaarde wetenschappelijk aangetoond kan worden. Dit geldt voor alle ontwikkelingen van Luchtbrug, zoals ook nieuwe zorgpaden, daarvoor worden nieuwe subsidies aangevraagd.

  • Borging van de kwaliteit

    Luchtbrug voldoet aan de eisen volgens geldende wet- en regelgeving op ge, zoals AVG, NEN 7510 en MDR.

    Door wetenschappelijk onderzoek weten we dat het gebruik van Luchtbrug kosteneffectief is en leidt tot zorguitkomsten die minstens zo goed zijn als met reguliere zorg. Ook vanuit maatschappelijk perspectief is het kostenbesparend, en resulteert in minder CO2 uitstoot.

    Uit eigen ervaring zien en horen wij dat patiënten tevreden zijn met de zorg via Luchtbrug, met online management en monitoring.

    Uit interviews onder artsen en verpleegkundigen blijkt enthousiasme omdat Luchtbrug zorgt voor: efficiënter werken, vroeg detectie van klachten, meer tijd voor complexe(re) patiënten, minder telefoontjes, meer taakherschikking en zeggenschap over de eigen agenda/tijdsbesteding, en waardering door enthousiaste patiënten én ouders.