Het tot drie keer toe sluiten van de scholen tijdens de coronapandemie heeft een forse impact gehad op kinderen en jongeren, zowel fysiek als mentaal. Dat zegt voormalig NVK-voorzitter en OMT-lid Károly Illy tijdens zijn verhoor door de parlementaire enquêtecommissie corona.
‘Kinderen werden niet ziek van het virus, maar van de maatregelen,’ aldus Illy. Minder bewegen en ongezonder eten leidden tot meer obesitas. Ook kregen met name jongeren en jongvolwassenen klachten als eenzaamheid, somberheid, angststoornissen en eetstoornissen.
Met de schoolsluiting verdween voor sommige leerlingen een veilige haven. Illy: ‘Niet alle kinderen groeien op in een veilige omgeving. Bij Veilig Thuis kwamen minder signalen van scholen binnen over kindermishandeling.’
Op de mentale gezondheid van jongeren hadden de coronamaatregelen veel impact. ‘We zagen in die periode in mijn ziekenhuis beduidend meer meisjes met eetstoornissen en meer kinderen met suïcidale gedachten en pogingen tot zelfmoord.’
De groep jongeren en jongvolwassenen van 15 tot 25 jaar is volgens Illy in het bijzonder geraakt door de maatregelen die zijn genomen. Hij zag twee dingen gebeuren. Het afnemen van mentale gezondheid door klachten van eenzaamheid, somberheid, angststoornissen, depressiviteit en suïcidaliteit. En sociale vaardigheden die heel erg onder druk zijn komen te staan.
Over het argument van het kabinet voor de tweede scholensluiting dat het aantal reisbewegingen moest worden beperkt – en dat ouders dus thuis moesten blijven -, was Illy ‘ongelooflijk boos’. ‘Wees dan flink en zeg tegen ouders dat ze hun verantwoordelijkheid moeten nemen en thuis moeten blijven.’
Op de vraag wat we uit deze crisis hebben geleerd was het antwoord van de voormalig NVK-voorzitter dan ook duidelijk: ‘We moeten de scholen niet sluiten’.

